środa, 10 października 2012

Kurs C++ cz. 1b

Dzisiaj stworzymy nasz pierwszy bardziej zaawansowany program czyli prosty kalkulator.

Nasz kalkulator będzie wykonywał działania na 2 liczbach tak więc je zadeklarujmy

#include<iostream>

using namespace std;

int a,b;

Dobrze nasz kalkulator będzie wykonywał działania dodawania, odejmowania, mnożenia oraz dzielenia, do tego potrzebne będą nam operatory matematyczne są to odpowiednio +, -, *, /.

Przydałoby się aby użytkownik wiedział co ma wpisać smarujemy cout'a:

cout << "Podaj liczbe a: ";

Teraz przyszedł czas na użycie cin. Jest to wpisanie danych do programu:

cin >> a;

Zauważcie w którą stronę są zwrócone strzałki. To co teraz zrobiliśmy to wpisanie danych które użytkownik wybrał do zmiennej a. Zmienną a mamy załatwioną tak węc potrzebujemy jeszcze zrobic to samo ze zmienną b:

cout << "Podaj liczbe b: ";
cin >> b;
Mamy już wpisane na jakich liczbach będziemy robili działania, no właśnie na jakich? Posłuży nam tu funkcja switch(zmienna), ale najpierw stwórzmy prosty interfejs:

cout << "Wybierz działanie:\n1.Dodawanie\n2.Odejmowanie\n3.Mnozenie\n4.Dzielenie\n:" << endl;

Użyłem tutaj \n oznacza to przejście do nowe linijki jest także \t który tworzy tabulacje. Do funkcji switch potrzebujemy dodatkowej zmiennej która będzie przechowywała wybór użytkownika, tak więc dopisujemy do int a,b:

int a,b,wybor;

Teraz potrzebujemy aby użytkownik wpisał swój wybór:

cin >> wybor;

A teraz funkcja switch i od razu wypisanie wyniku:

switch(wybor)
{
case 1:cout << "Wynik dodawania liczb " << a << " i" << b << " to" << a+b<<endl;
case 2:cout << "Wynik odejmowania liczb " << a << " i" << b << " to" << a-b<<endl;
case 3:cout << "Wynik mnozenia liczb " << a << " i" << b << " to" << a*b<<endl;
case 4:cout << "Wynik dzielenia liczb " << a << " i" << b << " to" << a/b<<endl;
default: cout << "Bledny wybor" << endl;
}

Case oznacza konkretny wybór np Case 1 oznacza, że uruchomi się ta funkcja dopiero gdy wybor będzie równy 1, default oznacza inny wybór niż podane np. jeżeli napiszemy 5 to zwróci nam "Bledny wybor". Tak oto tym sposobem napisaliśmy prosty kalkulator.

W następnej części zaczniemy omawiać pętle i instrukcje warunkowe.


Zadania
1. Dodaj do programu możliwość potęgowania liczby a przez liczbę b (podpowiedź:  użyj biblioteki cmath)
2. Dodaj trzecią liczbę.
3. Trudne(na obecnym poziomie): Spraw by program zakończył się tylko wtedy jeżeli wybór będzie prawidłowy w przeciwnym wypadku niech program pyta się dalej o wybór(podpowiedź: należy użyć pętli while)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz